A vírusjárvány megterhelő mindannyiunk számára - számos kihívással szembesülünk, amelyekkel nem könnyű megbirkózni. Több jó kezdeményezés indult, például támogató oldalak, online tanácsadás, hogy ne maradjanak egyedül azok, akik különösen megterhelőnek élik meg ezt az időszakot. Az egyik ilyen felajánlás az Antropos Mentálhygiénés Egyesület időszakosan ingyenes Online Támogató Beszélgetések szolgáltatása. Jáki Zsuzsanna pszichológust, a szolgáltatás koordinátorát kérdeztük.

Az Egyesület mióta végez lelkigondozói munkát? Kik a munkatársai?

Az Antropos Mentálhygiénés Egyesület a fenntartója az Antropos Mentálhigiénés Mószertani Központnak (antroposkozpont.hu), ahol lelkigondozás, mentálhigiénés segítő beszélgetés, pár- és családterápia, mediáció, laktációs szaktanácsadás és egyéb szolgáltatások elérhetőek a hozzánk forduló kliensek számára. Az egyes szolgáltatások nem azonos időben indultak, a legrégebben elérhető szolgáltatásunk a lelkigondozás, ami 10 éves múltra tekint vissza. Jelenleg 33 munkatárs tartozik a teamhez, pszichológusok, mentálhigiénés szakemberek, lelkigondozók, családterapeuták, mediátorok és egy laktációs szaktanácsadó kolléganő. A szolgáltatásaink egyébként most is elérhetőek, online formában – hiszen most a személyes megkeresésre nincs mód. Épp a speciális járványügyi helyzet szülte a változtatásokat, köztük az Online Támogató Beszélgetések vonal indítását is.

- Hogyan született meg az ötlet?

Röviddel a járvány indulását követően kaptunk egy megkeresést, áttételesen, a callforhelp internetes oldalt indító munkatársaktól, hogy keresnek olyan társszervezeteket, akikkel együtt tudnának működni, akikhez továbbküldhetőek lennének a hozzájuk érkező megkeresések. Őket közvetlenül az egyik kórház egészségügyi dolgozói keresték meg. Jelezték, hogy szükség lenne segítségre, mert nagyon megterhelő érzelmileg is az egészségügyi személyzet számára a bizonytalanság, és a koronavírusos betegek fogadásával kapcsolatos szorongás. A megkeresést követően elkezdtünk gondolkodni, mit is tudnánk felajánlani ebben a helyzetben. Amúgy is foglalkoztatott már bennünket a kérdés, hogy valószínű ebben a sokak számára kihívással teli időszakban szükség lehet speciális segítségre. Végül két új, egymással összefüggő szolgáltatás indítása mellett döntöttünk: az egyik az online telefonvonal (telefonról is hívható Skype elérhetőség), ahol hívhatóak vagyunk munkanapokon délelőtt 9-11, délután pedig 3-8 óra között. A másik az ingyenesen elérhető 3 alkalmas segítő beszélgetés sorozat valamelyik segítő szakemberünkkel, ez utóbbi specifikusan a munkájuk kapcsán nehéz helyzetbe kerültek számára szóló felajánlás. A két szolgáltatás persze egymással összefügg, lehet, hogy aki épp a telefonos vonalon hív bennünket végül él a lehetőséggel, hogy további 3 alkalmas segítő beszélgetést vegyen igénybe majd azt követően.

Ki veheti igénybe az ingyenes szolgáltatást?                                                                             

A kezdeti ötlethez (nehéz helyzetbe került, megterhelt egészségügyi dolgozók) képest végül tágabb körben tettük hozzáférhetővé a szolgáltatást: az online telefonos vonalunk mindazok számára elérhető, akik a járványhelyzet kapcsán megterhelődtek – akár azért, mert olyan munkakörben dolgoznak, ami most plusz veszélyt és megterhelést jelent, vagy épp ellenkezőleg, a munkájukat veszítették el, esetleg az életvezetés változása jelent plusz kihívást számukra. Az élet megváltozása mindenkit érint. Olyanok is vannak, akik számára az új helyzet előnyei az intenzívebbek, de nagyon sokak számára komoly érzelmi terhet jelent akár az otthoni összezárt lét, a megváltozott családi helyzethez való alkalmazkodás, vagy épp egy egyedülálló számára a társas érintkezések hiánya. Lehet például megterhelő az is, ha valaki otthon ápolja idős beteg hozzátartozóját, de ő maga kénytelen munkába járni, és szorongani kezd tőle, hogy haza ne vigyen valamilyen fertőzést. A legkülönbözőbb nehézségek adódhatnak tehát ebben a mostani helyzetben: a telefonos vonalunk szinte bárki számára hívható. A három alkalmas ingyenes segítő beszélgetés felajánlását pedig elsősorban az eredeti elképzelésünknek megfelelően azok számára tartjuk fenn, akik a munkájuk kapcsán terhelődtek meg (például egészségügyben, szociális szférában dolgozók, vagy azok, akik munkanélkülivé váltak).

- Melyek az online támogatás előnyei és hátrányai?

Érdekes kérdés, mivel egyszerre 3 műfajról beszélünk még ezen az egy szolgáltatáson, az Antropos Támogató Beszélgetéseken belül is. Hiszen hívhatnak bennünket telefonról is ezen az amúgy skype számon, ekkor a hívó fél telefonos beszélgetésnek éli meg a találkozást. Ugyanez a szám hívható videotelefonálással is, hiszen skype elérhetőségről van szó, ekkor már nagyobb személyességet jelent a hang mellett a képi kapcsolódás is. Amennyiben pedig valaki a 3 alkalmas segítőbeszélgetés lehetőségével él, megtapasztalhat egy rendszeres kapcsolatot is, ugyanazzal a segítővel, ami egy még nagyobb személyességet jelent. Ez utóbbi esetben természetesen már előre egymás között egyeztetett időpontokban zajlanak a beszélgetések, mindkét fél készül rá lélekben, a beszélgetéseknek van egy íve, a témáknak egy kibontása, folytatása, a beszélgetéseknek egy mélyebb személyessége, intimitása. Számomra is meglepő módon – hiszen én magam nem folytattam korábban skype-on, vagy zoomon segítő beszélgetéseket, csak most, amióta mi is otthonról dolgozunk – sokkal élőbb, többet adó egy – egy ilyen beszélgetés, mint amire számítottam. Messze felülmúlja a várakozásaimat, tényleges kapcsolódást tesz lehetővé segítő és segítséget kérő között, és ami még fontosabb, a segítséget kérőnek önmagával, a saját belső világával, ezáltal új erőforrások felszabadítását, a belső konfliktusok átdolgozását lehetővé téve. Ténylegesen segít, azt tapasztalom! Természetesen, még személyesebb lenne egy fizikai találkozás, mindent nem tud pótolni a virtuális tér, például egyes finom non verbális jelzések, egymásra-hangolódás megélését. Lehetnek egyéni különbségek abban, hogy ki mennyire tudja biztonságban érezni magát és tud megnyílni a virtuális térben. Idővel talán ez is alakulhat.

- Hogyan zajlik egy online konzultáció?

Miután a telefont vagy videótelefont felveszi munkatársunk, egy rövid ismerkedés, bemutatkozás következik. Ezután körülbelül 20-30 percig lehetőség van beszélgetni a problémákról. Ha olyan jellegű problémáról van szó, ami további beszélgetéseket tesz szükségessé, próbáljuk ennek megtalálni a módját. Egy lehetséges út a nálunk igénybe vehető három alkalmas ingyenes segítő-beszélgetés sorozat.

- Az online konzultáció milyen helyzetekben ajánlott, és mikor nem?

Aki bizonytalan benne, hogy ajánlott, vagy nem, inkább telefonáljon. Hiszen már a gondolkodás valamiféle vágyat, szükségletet takar. És ha mégsem ez a forma lenne a megfelelő, a segítő tanácsot adhat arra vonatkozóan, hogy hová forduljon a  betelefonáló.  Egy tipikusnak mondható helyzet, amikor érdemes telefonálni, ha úgy érzi valaki, hogy az érzelmi teherbíró-képessége határait súrolja. Észrevehető ez például a fokozott szorongásból, alvási problémákból, ingerlékenységből, levertségből. Lehet, hogy ilyenkor még csak épp billenni kezd az egyensúly, de még nem billent el: még nem alakult ki szakellátást igénylő depresszió, szorongásos zavar, vagy más betegség. Ilyenkor nagyon fontos a megelőzés: néhány beszélgetés is hatékony eszköze lehet az egyensúly visszabillentésének, stabilizálásának. Fontos időben lépni, segítséget kérni.

- Hol találhatunk információt a szolgáltatásról? Kihez fordulhatnak az érdeklődők kérdéseikkel?

Információ a honlapunkon, az antorposkozpont.hu oldalon található. A szolgáltatás neve Támogató Beszélgetések, a honlapunkon olvasható mind az online elérhető telefonszám, és az az email cím is, ahol a három alkalmas segítő beszélgetésre be tudnak jelentkezni az érdeklődők. Várjuk szeretettel a megkereséseket, hívásokat!

 

Tróbert Anett