Clément Platzer blogjában napjaink egyik nagy problémakörével foglalkozik: hogyan használjuk jól a rendelkezésünkre álló időt, hogyan legyünk „hatékonyabbak”?  Praktikus tanácsokat ad a rohanó világ mindennapi kihívásaival küzdőknek, akik hatékonyságra, tudatosabb tervezésre törekszenek. „Hogyan érjük el céljainkat 2020-ban” című írása egyszerű stratégiát mutat be tíz lépésben. Az alábbiakban ezt foglaljuk össze - hasznos „sorvezető” lehet, vagy akár ötleteket adhat a saját, egyedi stratégiánk kialakításához.

 

  1. Váltsuk meg a „belépőjegyet”

 

Minden cél kerül valamibe - lényeges, hogy felmérjük, mivel jár a megvalósítása. Ha tudatában vagyunk céljaink „rejtett” árának ÉS el is fogadjuk azt, akkor valószínűbb, hogy nem adjuk fel az első akadálynál, és a legjobb eséllyel indulunk el a megvalósítás útján.

Ne maradjunk pusztán elméleti szinten! A legjobb, ha tollat ragadunk és leírjuk a következőket:

 

Példa: ha egy 10 kilométeres versenytávot szeretnénk futni, erőfeszítéseket kell tennünk. Egy héten többször el kell mennünk futni. Közben lesznek nehézségek, például el kell viselnünk az izomlázat:

Teendők és akadályok:

Esetleges nehézségek:

 

Ha leírtuk a válaszainkat, tegyük fel a kérdést: készen állok-e arra, hogy megtegyek mindent a célom elérése érdekében? Ha a válaszunk igen, akkor vágjunk bele! Ha a válaszunk nem, akkor se keseredjünk el, esetleg kitűzhetjük a célt később, amikor már készen állunk arra, hogy „megváltsuk a belépőjegyet”. Most viszont válasszunk egy másik, elérhető célt!

 

  1. Tűzzünk ki izgalmas célokat

 

A célunk elérése ne legyen túl könnyű, de irreális sem. Ha túl könnyű, nem leszünk elég motiváltak, hogy elérjük, ha pedig túl nehéz, félünk majd belevágni. Próbáljuk a két véglet között megtalálni a megfelelő, motiváló célt. Hogy honnan tudjuk, hogy a célunk ösztönző-e? Egy egyszerű gyakorlattal ellenőrizhetjük: ha a célunkra gondolunk, úgy érezzük-e, hogy lépéseket kell tennünk az ismeretlen felé? Ha elképzeljük magunkat, amint megvalósítjuk a célt, úgy érezzük-e, hogy ki kell majd lépnünk a komfort zónánkból? Ha igen, akkor valószínűleg ösztönző célt választottunk.

Példa: ha meg akarunk tanulni úszni, akkor ismeretlen területen kell lépéseket tennünk. Az úszómester jelenléte ellenére a tanulás az elején egy kicsit félelmetes lehet.

Milyennek látjuk a célunkat? Lelkesítő, vagy esetleg túl nagy fejtörést okoz?

 

  1.  Írjuk le a céljainkat

Ez lehetővé teszi, hogy világosabban lássunk, és konkrétabbá tegyük a céljainkat. Egy vizsgálat statisztikái szerint a célok elérésének esélye 42%-al növekszik, ha leírjuk őket. Használhatunk applikációkat, jegyzetfüzetet, naptárt…

 

  1. Fogalmazzuk meg a céljainkat minél konkrétabban

 

Ha csupán általános célokat tűzünk ki, azokat nehéz megvalósítani, mert nem specifikusak, nem mérhetőek, és nincsenek időhöz kötve – vagyis halogathatjuk őket örökké. Például elhatározzuk, hogy írunk egy könyvet, és nem történik semmi.

            A világos cél képlete = Cselekedet + Eredmény + Dátum

Vagyis határozzuk meg a konkrét tevékenységet, amihez specifikus eredményt kötünk, határidővel!

Példa: Megírom a „Célok elérése” című könyvet 2020. május 31-ig.

 

  1. Készítsünk  motiváció-csomagot

 

Utunk leglelkesítőbb pillanata valószínűleg az, amikor az ötlet, a célunk megfogalmazódik bennünk. Magunk előtt látjuk az eléréséből fakadó örömöt, és mindazt, ami jót hozhat nekünk. Egy kis idő múlva azonban felfedezzük, hogy reálisan mibe kerül majd a célunk elérése, milyen nehézségekkel szembesülünk. Ekkor lelkesedésünk alább hagy… Ha megváltottuk a „belépőjegyet” (lásd első lépés), akkor jobb helyzetben vagyunk, de ez sem mindig elegendő. A cél felé vezető úton mindig lesznek nehéz szakaszok – ekkor tudnunk kell, miért küzdünk. A válasz iránytűként szolgál.

Találjuk meg az erős, jelentős indokokat, hogy miért akarjuk elérni a célunkat!

Ehhez próbáljunk válaszolni a következő kérdésekre:

Találjunk legalább három fontos indokot, miért szeretnénk elérni a kitűzött célt!

Példa: a célom, hogy június 1-től hetente háromszor futok fél órát.

Miért fontos ez nekem?

… mert jobban akarom érezni magam fizikailag

… mert energikusabb szeretnék lenni

… mert csökkenteni akarom a stressz hatásait

… mert büszke akarok lenni magamra, hogy képes vagyok megcsinálni

stb…

A fenti kérdésekre adott válaszainkat írjuk fel a céljaink mellé – legyenek kéznél!

Olvassuk újra őket minden héten, és azokban a pillanatokban, amikor feladnánk.

 

  1. Határozzuk meg az első három lépést

 

Ha tökéletes tervre törekszünk, fennáll a lehetősége annak, hogy húzzuk-halasztjuk a dolgokat. Fontos ismernünk az irányt és az első lépéseket, de nem láthatunk mindent előre.

A lényeg, hogy a következő lépés mindig kivitelezhető, elérhető legyen.

Minden célhoz külön határozzuk meg az első három lépést, és írjuk fel ezeket!

 

  1. Tervezzük be az első lépést

 

A soron következő lépést szükséges betervezni naptár szerint, mert e nélkül gyakran elhalasztjuk. Ha kiviteleztük, azonnal tervezzük be a következő lépés megvalósításának az idejét. Miután az első három lépés végére értünk, határozzuk meg a következő három lépést, és tervezzük be a soron következő lépés idejét.

  1. Keressünk támogató(ka)t

 

Közösségben mindent könnyebben megvalósítunk, könnyebben változtatunk.

A céljaink eléréséhez keressünk olyanokat, akik támogatni tudnak bennünket! Beszélgessünk velük rendszeresen arról, hogyan haladunk előre, milyen nehézségekkel szembesülünk. Találjuk meg azokat, akik mellettünk állnak majd, és erősítik a motivációnkat! Lehetnek hozzátartozók, barátok, klubtagok, FB csoport, stb.

 

  1. Javítsuk a stratégiát

Mivel nem láthatjuk előre, mivel szembesülünk majd az utunkon, a kiinduláskor meghatározott tervet valószínűleg többször módosítanunk kell. Időről-időre fel kell tennünk a kérdést: haladok-e a kitűzött cél felé? Ha elakadunk, javítsuk a tervet, szükség esetén kérjük szakértő tanácsát. Lehet, hogy más stratégiát kell alkalmaznunk, más lépéseket kell meghatároznunk.

 

  1. Használjuk a „hullámok erejét” a haladáshoz

 

Végül, ha elindultunk, maradjunk mozgásban! Ha megállunk az indulás után, minél tovább várunk, annál nagyobb a valószínűsége, hogy nem érjük el a célunkat. Ha meghatároztuk és megtettük az első három lépést, akkor túl vagyunk az egyik legnagyobb akadályon: az elindulás fázisán. Az indulás után használjuk ki az első lépések erejét, vegyünk lendületet belőle! Használjuk ki a lelkesedés „hullámait”.

Fogalmazzuk meg minden reggel, miben tudunk haladni a mai napon. Konkrét és gyorsan teljesíthető dolgot határozzunk meg. Ha az adott napra nincsen teendő a célunkkal kapcsolatban, erősítsük meg a következő betervezett „határidőt”.

 

A célok eléréséhez szükséges a tervezés és az újra-tervezés. Clément Platzer ismertetett stratégája praktikus eszköz lehet a tervezés során. Nem minden alakul úgy, ahogy előre terveztük és előbb-utóbb lesznek akadályok, vagy előfordulhatnak váratlan helyzetek. Lépésről lépésre haladva, időről időre újra-gondolva a tervet, bízzunk benne, hogy közelítünk a célhoz. Használjuk az iránytűt: szánjunk időt az önreflexióra, merítsünk erőt a motiváció-listánkból, és támaszkodjunk azokra, akik kísérnek minket a megvalósítás útján, szükség esetén keressünk új erőforrásokat.

Összeállította, fordította: T.A., Clément Platzer engedélyével

Forrás: https://temps-action.com/atteindre-ses-objectifs